ماهِ سِوُم

اینجا چراغی روشن است...

ماهِ سِوُم

اینجا چراغی روشن است...

ماهِ سِوُم
طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶ ب.ظ

۲۶۹

صلح و آرامش از دو راه امکانپذیر است. یک راه، ایجاد آن از بیرون است. اما چنین صلح و آرامشی دروغین و همچون گذاشتن صورتک بر چهره است. تو فقط در ظاهر سالم بنظر می رسی اما در ژرفای وجودت ناسالمی. این صلح و آرامشی نیست که من آموزش می دهم. 

صلح و آرامشی است که برخی ادیان تعلیم می دهند. به تو می آموزند که سرکوب کنی و پرورش دهی. می آموزند که خصوصیت ویژه ای را با نیروی خواست و اراده خود پرورش دهی. اما هرچه که با نیروی اراده بدست آید، از راه « خود » بدست آورده می شود و نمی تواند تا اعماق وجود نفوذ یابد- زیرا « خود »‌ پدیده ای کاملا سطحی است. فقط می تواند به نمای بیرونی زیبایی ببخشد. همین و بس! 

راه دیگر دست یابی به صلح و آرامش، مراقبه است: نه ایجاد صلح و آرامش، بلکه آگاهی از افکار. آگاهی از آنچه که انجام می دهی و فکی می کنی- آگاهی سه بعدی. یک بعد آن، عمل است، دومین بعد فکر است و سومین بعد احساس. باید تمامی این ابعاد را در سکوت، بدون هیچ قضاوتی تماشا کنی تا آرام آرام معجزه ای رخ دهد: 

هرقدر بیشتر تماشا کنی کمتر چیزی برای تماشا خواهی یافت. وقتی تماشا کردن تو کامل شود، ذهنت کاملا دست از کار می کشد و متوقف می شود، چنین توقف ذهنی، همان صلح و آرامش است. صلح و آرامشی که پیامد مراقبه است راستین است و آن، به پلی میان تو و هستی تبدیل  می شود.

  • ماه سوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی