ماهِ سِوُم

اینجا چراغی روشن است...

ماهِ سِوُم

اینجا چراغی روشن است...

ماهِ سِوُم
طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴ ق.ظ

٢٧٨

ابلیس چون آدم را سجود نکرد و مخالفت امر کرد، گفت: ذات من از نار (آتش) است و ذات او از طین (خاک). چون شاید که عالى ادنى (پست تر) را سجود کند؟ 

چون ابلیس را به این جرم و مقابلگى نمودن و با خدا جدال کردن لعنت کرد و دور کرد، گفت: یارب، آه! همه تو کردى و فتنه ى تو بود. مرا لعنت میکنى و دور میکنى. 

و چون آدم گناه کرد حق تعالى آدم را از بهشت بیرون کرد. حق تعالى به آدم گفت که اى آدم، چون من بر تو گرفتم و بر آن گناه که کردى زجر کردم، چرا با من بحث نکردى؟ آخر تو را حجت بود؛ نمیگفتى که همه از توست و تو کردى، هر چه تو خواهى در عالم شود و هر چه نخواهى هرگز نشود. اینچنین حجتِ راستِ مبینِ واقع داشتى، چرا نگفتى؟

گفت: یارب میدانستم، الاّ ترک ادب نکردم در حضرت تو. و عشق نگذاشت که مواخذه کنم...


جلال الدین محمد بلخى، مولوى، فیه ما فیه ص ١٠١.

  • ماه سوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی