ماهِ سِوُم

اینجا چراغی روشن است...

ماهِ سِوُم

اینجا چراغی روشن است...

ماهِ سِوُم
طبقه بندی موضوعی
سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۲۲ ب.ظ

هدایت

امروز یه چیز  خوب یاد گرفتم که همیشه برام سوال بود. ینی قاطیشون میکردم با هم. ولی امروز دیگه کلا برام جا افتاد. البته امیدوارم.......

تفاوت بین هدایت تکوینی و هدایت تشریعی:

هدایت تکوینی اون هدایتیه که بین همه ی موجودات وجود داره و انگار میشه گفت که اولین مرحله ی هدایته و فقط خاصه خداست. ینی رهبری موجودات به وسیله ی خدا. اینم مثالش:

ربنا الذى اعطى کل شیى ء خلقه ثم هدى : (پروردگار ما همان کسى است که همه چیز را آفرید و سپس آن را هدایت کرد) (طه 50). این از زبان حضرت موسی ست.

هدایت تشریعی هدایتیه که به وسیله ی پیامبران و کتابهای آسمانی انجام میشه ینی انسان ها با تعلیم و تربیت اونها در مسیر رشد و تکامل قرار میگیرند. اینم مثالش:

و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا(آنها را راهنمایانى قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت مى کنند) (انبیاء 73).

  • ماه سوم

نظرات  (۲)

سلام
اینها درد است
درد گاهی خوب است و گاهی بد
پاسخ:
:(
سلام
همیشه می دانستم که درون دنیای بسته خود زندگی می کنم و قاعدتا بیرون از از این دنیا، تفاوت زیادی با آنچه من از دنیا می دانم هست. اما این اختلاف هم حدی داشت. نه اینکه معیاری برایش گذاشته باشم اما تا حدودی به تصوراتم شکل داده بودم.
هر چه جلوتر می روم، میزان این اختلاف به نظرم بیشتر می آید. جایگزینی معنویت با دینداری، ترک یکجای اعتقادات و خیزش به دامن انتزاعاتی که آن را جایگزین روشهای سنتی عبادت خدا یاد می کنند.
و البته نقیضش هم هست.
و آنچه بیشتر مرا می ترساند، سقوط به چاه افراط و تفریط و سیاه و سفید دیدن است. چیزی مثل بنیادگرایی و سلفی گری که مسلمان و غیر مسلمان و شیعه و سنی ندارد، و نیز لایئتیسه و اومانیسم محض و دفن خدا یا پرستش انتزاعی از خدا.
یک زمان فکر می کردم من می توانم از این گرداب خودم را بیرون کشم، اما دیگر به آینده با خوش بینی گذشته نگاه نمی کنم.
خدا رحم کند. ان شاالله
پاسخ:
الان اینا ینی چی؟؟؟؟؟؟
خوبه یا بد؟؟؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی